Zöld gondolatok – mi odafigyelünk a környezetre!

A Volkswagen- vagy Dízel-botrány felhívta a döntéshozók és az emberek figyelmét arra, hogy a járművek károsanyag-kibocsátása az eddigieknél is szigorúbb korlátozásra szorul környezetünk és egészségünk védelme érdekében. A különböző vizsgálatok feltárták, hogy az érintett modellek valós és a vizsgaállomásokon mért értékei között akkora eltérések voltak, hogy azok hozzájárultak számos megbetegedéshez. A dízel üzemű járművek nitrogén-oxid kibocsátása komoly légúti panaszokat, sőt súlyos esetben rákos megbetegedést is okozhat. Összességében a könnyű szállítási célokra használt teherautók fele túllépte a mindenkor érvényes határértékeket.

Mindez természetesen lépéskényszerbe hozta a döntéshozókat is, az uniós tagországok tovább szigorítják a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályokat.  Az európai kibocsátási normák határozzák meg az Európai Unió államaiban eladott új gépjárművek károsanyag-kibocsátásának elfogadható szintjét. A kibocsátási normákat egy sor uniós irányelv szabja meg, az idő előrehaladtával egyre szigorúbb határértékeket megállapítva. Ezek az úgynevezett Euro szintek, amelyekről főleg télidőben, szmogriadó esetén hallunk. A szabályozás az autógyártókra vonatkozik, és a célszámoknak való megfelelés elmulasztása pénzbírsággal jár.

2017 szeptemberétől azonban a Volkswagenéhez hasonló csalás gyakorlatilag kizárt, az eddigi labortesztek után most már valós vezetési feltételek mellett kell mérni a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátást (RDE – Real Driving Emissions).  A laboratóriumi mérések ugyanis nem mutatnak reális képet, a dízeljárművek használat közbeni nitrogén-oxid kibocsátása a hivatalos határértékeket akár 4-500 %-kal is meghaladhatja. Szeptembertől tehát az új modellek csak akkor közlekedhetnek az Unióban, ha megfeleltek a valós körülmények között végzett új és megbízhatóbb teszteken.

Ez a döntés, illetve a már korábban elfogadott irányelv, amely szerint minden autógyártónak kötelessége flottaszinten csökkentenie a szén-dioxid-kibocsátást, elkerülhetetlenné teszik az elektromos kiegészítő hajtások széles körű alkalmazását, ugyanakkor a tisztán elektromos hajtások felé is terelik a gyártókat. Ennek ellenére a szakemberek úgy tartják, hogy az új járművek nagy részét tíz év múlva is fosszilis üzemanyag fogja hajtani. (LINK az elektromos autókról)

Az uniós normákat elég csak autóvásárláskor figyelembe venni, a mindennapi életben azonban az egyre szigorodó szmogriadók nagyobb kellemetlenséget okoznak. 2018 majd 2019 októberétől tovább korlátozzák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban. Két év múlva a korlátozás már az Euro 4-es dízelüzemű gépjárművekre is vonatkozik majd.

Az Eden Group mindig is nagy hangsúlyt fektetett a mára előtérbe került nemzetközi környezetvédelmi előírások betartására is. Átlagban 2 évnél fiatalabb flottánk garantálja, hogy mi akkor is útra kelhetünk, amikor mások már – szmogriadó, vagy egyéb rendeletek miatt – ezt nem tehetik meg.

 

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.