Az önvezető autóké a jövő?

Az önvezető autók fejlesztésében is, akár csak az elektromos autókéiban, a Tesla áll az élen. Azonban egyre több autógyártónak célja egy teljes mértékben automatizált jármű létrehozása, ráadásul az iparágon kívüli globális szereplők – úgy, mint a Google – is tervezik, hogy belépnek erre a piacra a közeljövőben. A Ford önvezető autókért és elektronikáért felelős vezérigazgató-helyettese meg is nevezte az okot, hogy miért igyekszik minden gyártó ebbe az irányba: a cég nem kívánja megvárni, amíg mindenki önvezető járművekkel fogja róni az utakat. Az ilyen típusú autók terjedése előtt azonban egy sor akadály van még, mielőtt tömegesen ellepnék az utakat: a társadalmi elfogadottság, biztosítási kérdések, árazás, illetve a legfontosabb talán a megfelelő jogi szabályozás.

Az önvezető autók tesztelése már egészen előrehaladott állapotban van, nyáron hazánkban is megkapta az első cég az engedélyt arra, hogy közutakon tesztelhessen, gyakorlatilag tehát bárhol szembejöhet velünk egy robotsofőr által vezetett jármű. Ám míg az engedély egyik feltétele nálunk, hogy az autóban egy élő sofőr is üljön, aki alkalomadtán közbe tud lépni, addig Kaliforniában 2018 januárjától már nem követelik meg sofőr jelenlétét az autóban a kísérletek idején. Az informatikai fejlesztések bölcsőjének tartott államban arra számítanak, hogy 2021-re már piacra is kerülhetnek a sofőr nélküli autók.

A különböző, prognózisokat készítő cégek többféle forgatókönyvet is felvázolnak. A McKinsey & Company, a világ egyik vezető pénzügyi tanácsadójának 2016-ban kiadott tanulmánya arról számol be, hogy amennyiben sikerül megoldani a szabályozási és technológiai kérdéseket, akkor 2030-ra az eladott autók 15 százaléka már teljesen önvezető lehet. Ha a pesszimista forgatókönyv következik be, és a tesztidőszak alatt több halálos eset is előfordul, akkor ez az arány mindössze 5-10 százalék lesz.

Addig azonban számos megoldandó probléma vár az úttörő gyártókra, elég csak a jogi szabályozásra gondolni, amely nem csak a felelősség kérdésére terjed ki, hanem az önvezető járművekre felszerelt rengeteg kamera miatt akár adatvédelmi kérdésekre is. A legfontosabb jogi kérdés persze az, hogy ki a felelős, ha baleset történik. Ha például elromlik egy szoftver a kocsiban, akkor is az üzembentartóé-e a felelősség, vagy felmerülhet-e a termékfelelősség kérdése is, hibás termék esetén.  Ugyancsak fontos kérdés a közúti járműbiztonság, ám a jelenlegi szabályozásba nehezen illeszthető bele az önvezető autó, hiszen a jogszabályok szerint mindig a gépjármű vezetője a felelős. A biztonság kérdésköre kiterjed a védelemre is, hiszen ezek az autók nemcsak hackerek, hanem terroristák célpontjai is lehetnek, akik megfelelő védelem nélkül könnyen át is vehetik az irányítást.

Azonban a jelenlegi legnagyobb kihívás az autógyártók számára minden valószínűség szerint az, hogy elfogadható áron tudjanak szenzorokat szerelni a járművekbe. Amíg ez nem történik meg, addig tömegtermelést és tömeges piaci igényt nem is lehet remélni.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.