Jövőnk a személyszállításban: az elektromos autók térnyerése

Kétség sem fér hozzá, hogy az autóipar és a közúti közlekedés nagy átalakulás előtt áll. A változás az elmúlt években már éreztette hatását, gombamód szaporodnak az elektromos és hibrid autók, és nem csak Európában, hanem Magyarországon is egyre több zöld rendszámmal ellátott autó szaladgál az utakon.

Az elektromos autók térnyerése az uniós környezetvédelmi szabályok szigorítása, valamint divattrendként való megjelenése miatt a közeljövőben egyre gyorsabb lesz, mígnem szakértők szerint 20-30 év múlva ezek a járművek kiszorítják majd a fosszilis energiával működő autókat. De egyelőre ne tekintsünk ennyire előre, először nézzük, milyen változások várhatók az elkövetkezendő néhány évben. A prognózisok szerint a benzines és dízel technológia még 10-15 évig megőrizheti vezető szerepét a járművek meghajtása terén, azonban a globális környezetvédelmi kihívásokra megoldást nyújtva alapvető „újratervezésen” mennek keresztül.

Jól megfigyelhető trend, hogy az autók mérete és tömege folyamatosan nő. Alapvetően nem baj, ha tágas egy autó, ugyanakkor a többletsúly nagyobb fogyasztást és rosszabb menetdinamikát is eredményez. Annak érdekében, hogy ezeket a problémákat kiküszöböljék, valamint, hogy megfeleljenek a folyton szigorodó károsanyag-kibocsátási normáknak, az autógyártók elkezdtek kisebb fogyasztású és emissziójú, mégis erősebb motorokat tervezni. Ez az úgynevezett downsizing motorfejlesztési trend, amely a közeljövőben uralni fogja az autópiacot. Nemrégiben vásárolt Opel Vivaro kisbuszaink is ebbe a trendbe tartoznak, hiszen mindössze 1,6 literes, mégis bivalyerős, 145 lőerős motorral rendelkeznek. (LINK)

A részben vagy teljesen elektromos meghajtású autók piaci részesedése ugyanakkor 2010 óta folyamatosan növekszik, bár még 2016-ban is alig haladta meg az 1%-ot. A piacot leginkább a Tesla robbantotta fel, amely elérte, hogy az elektromos autókra státuszszimbólumként tekintsenek a fogyasztók, így lépéskényszerbe hozta nem csak a prémium márkák gyártóit, hanem a legújabb Model 3-mal már az összes autógyártót. Ma már nem is nagyon van olyan cég az autóiparban, amely ne kínálna legalább valamilyen hibrid modellt.

A trend egyértelműen folytatódik a következő évtizedekben, hiszen a környezetvédelmi előírások szigorításával, valamint a fogyasztók támogatásával, kedvezmények biztosításával a döntéshozók is ebbe az irányba nyomják az autógyártást.  Az elektromos hajtás előnye egyértelműen az erős motor, a zéró emisszió és az alacsony fenntartási költség. Nincs olajcsere, problémás sebváltó, generátor, önindító, az elektromos áram pedig jóval olcsóbb a benzinnél és a dízelnél. Ugyanakkor ezen autók még mindig – főképp az akkumulátorok miatt – drágábbak a hagyományos társaiknál,  azonban ez az árkülönbség lassan, de biztosan zsugorodni fog. Becslések szerint 10-20 éven belül érik el az elektromos autók akkumulátorai azt az árat, amelyért a nagyközönség számára is megéri majd környezetbarát gépkocsit választani. Reményeink szerint az Eden Group ennél azért korábban szert tesz majd elektromos autókra. Számunkra fontos szempont az egy töltéssel megtehető távolság, amelyet a gyártók egyre tovább növelnek. Amint ez a távolság akkora lesz, hogy nem veszélyezteti partnereink szállítását, megkezdjük flottánk ilyen irányú bővítését.

Közel egy éve hazánkban is támogatja az állam az elektromos autók vásárlását. Így mondhatjuk, hogy 2017 fordulópont lett az elektromos járművek hazai elterjedésében, amihez a töltőpontok számának jelentős növekedése is hozzájárult. A kormány számításai szerint 2020-ra már 30 ezer elektromos autó közlekedik majd a magyar utakon, ami a jelenlegi mennyiség százszorosa.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.